Je eerste werkdag als housekeeper? Zo bereid je je goed voor - Klik Uitzendbureau
Naar home

Je eerste werkdag als housekeeper? Zo bereid je je goed voor

Emina 23 april 2025

Je eerste werkdag als housekeeper: spannend! Zeker als je nog nooit in een hotel hebt gewerkt, kan het best even wennen zijn. Misschien ben je een beetje zenuwachtig – dat is heel normaal. Gelukkig kun je veel doen om goed voorbereid aan je werkdag te beginnen. In deze blog lees je precies wat je kunt verwachten en hoe je jezelf het beste kunt voorbereiden.

 

1. Zorg dat je op tijd bent

Een goede start begint met een rustige ochtend. Leg de avond van tevoren alvast je kleding en spullen klaar, zodat je de volgende ochtend niet hoeft te haasten. Kijk ook alvast op Google Maps of je weet waar je moet zijn, hoe je er komt en hoe lang de reis duurt.

Zorg dat je minimaal 10 minuten van tevoren aanwezig bent. Op tijd zijn laat zien dat je gemotiveerd bent en geeft je de ruimte om rustig in te checken, je collega’s te ontmoeten en eventueel nog vragen te stellen.

 

2. Stel gerust vragen

Op je eerste dag krijg je uitleg van een trainer of ervaren collega. Zij laten je zien hoe het werk in elkaar zit, welke regels er zijn en wat er van je verwacht wordt.

Wees niet bang om vragen te stellen – dat is juist goed! Niemand verwacht dat je alles al weet. Het is beter om iets extra te vragen dan om met twijfels rond te lopen. Geen enkele vraag is dom, vooral niet als je nieuw bent.

 

3. Draag de juiste kleding en neem de juiste spullen mee

De juiste kleding is belangrijk, zeker als je veel beweegt en fysiek werk doet. Soms geldt er een dresscode in het hotel, of krijg je werkkleding van Klik Uitzendbureau. Houd in elk geval rekening met het volgende:

– Draag: comfortabele, gesloten schoenen met een stevige zool
– Zorg voor: nette en schone kleding, als je nog geen uniform hebt
– Let op een: frisse en verzorgde uitstraling – dat is prettig voor jou én voor de gasten

Neem daarnaast altijd je geldige identiteitsbewijs mee – dat is verplicht. Zorg ook voor een goede lunch en wat tussendoortjes. Niet elk hotel heeft een kantine of lunchservice, dus regel dit zelf van tevoren.

 

4. Werk in een goed tempo, maar blijf rustig

Housekeeping is lichamelijk werk: je bent veel in beweging en werkt op tempo. Maar op je eerste dag is het niet erg als je nog niet zo snel bent. Het is veel belangrijker dat je netjes en zorgvuldig werkt. De snelheid komt vanzelf, als je het werk beter leert kennen.

Blijf rustig, neem af en toe een korte pauze als dat kan, en geef aan als iets te zwaar is – daar is begrip voor.

 

5. Maak kennis met je team

Je werkt meestal samen met andere housekeepers, een supervisor en soms ook met mensen van de receptie. Stel jezelf voor, maak een praatje en toon interesse. Je bent nu onderdeel van het Klik-team – en samenwerken maakt het werk leuker én makkelijker.

Door met collega’s te praten leer je ook snel hoe de werkcultuur in het hotel is. Wie doet wat? Wat zijn handige tips? Hoe helpen jullie elkaar? Dat maakt dat je je sneller thuis voelt op je nieuwe werkplek.

De eerste werkdag is altijd even wennen, maar met een goede voorbereiding voel je je snel op je plek. Wees op tijd, stel vragen, werk op jouw tempo en leer je collega’s kennen. Zo begin je sterk én met zelfvertrouwen.

Welkom in het housekeeping team van Klik! – wij zijn blij dat jij erbij bent!

Welke cookies zijn er?

We onderscheiden verschillende soorten cookies.

Functionele cookies

Onze sessie- en blijvende cookies vervallen bij het sluiten van de webbrowser of blijven op uw apparaat staan. Zie hierboven voor meer informatie.

Analytische cookies

Onze sessie- en blijvende cookies vervallen bij het sluiten van de webbrowser of blijven op uw apparaat staan. Zie hierboven voor meer informatie.

Tracking cookies

Onze sessie- en blijvende cookies vervallen bij het sluiten van de webbrowser of blijven op uw apparaat staan. Zie hierboven voor meer informatie.